لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

گزارش سالانه اکونومیست؛ پسرفت چشمگیر دمکراسی در جهان


در بررسی سالانه اکونومیست نظام حاکم بر ایران استبدادی شناسایی میشود
در بررسی سالانه اکونومیست نظام حاکم بر ایران استبدادی شناسایی میشود

نشریه اکونومیست در گزارش خود با عنوان "شاخص دمکراسی سال ۲۰۱۷" آزادی بیان را زیر حمله اعلام کرده است.

در گزارش اکونومیست وضعیت آزادی و دمکراسی در ایران در رتبۀ ۱۵۰ در انتهای جدول و نظام حاکم بر ایران، استبدادی شناسایی شده است.

بر پایه گزارش سالانه اکونومیست در اینباره که روز چهارشنبه انتشار یافته دمکراسی جهانی متحمل پسرفت قابل توجهی طی سال اخیر شده است.

در گزارش اکونومیست وضعیت آزادی و دمکراسی در ایران در رتبۀ ۱۵۰ در انتهای جدول و نظام حاکم بر ایران، استبدادی شناسایی شده است

فهرست اکونومیست که وضعیت نظام‌های آزاد یا به اصطلاح دمکراسی در ۱۶۵ کشور مستقل طی سال گذشته میلادی را ارزیابی کرده، بدترین عملکرد را از هنگام دوران پس از بحران جهانی مالی و اقتصادی در سال ۲۰۱۰ میلادی ثبت کرده است.

بنا بر ارزیابی اکونومیست هیچیک از مناطق مورد مطالعه بهبودی را در معدل خود در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال قبل رقم نزده است.

به برآورد این گزارش کمتر از پنج درصد جمعیت جهان در آنچه که یک "دمکراسی کامل" خوانده شده زندگی میکنند.

یک عامل عمدۀ این مسئله کاهش آزادیهای رسانه‌ای و محدودیت‌ها در زمینه آزادی بیان از طریق تهدیدات در حال رشد سرکوب دولتی و چالشهای جدید از جانب بازیگران غیردولتی گزارش شده است.

گزارش شاخص دمکراسی امسال اکونومیست توجه ویژه‌ای به آزادی رسانه‌ای دارد و شامل یک شاخص آزادی رسانه‌های نوین و رده بندی جهانی است.

از نکات کلیدی این گزارش یکی اینکه اختلافات در حال تشدید سیاسی اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از دمکراسی‌ها در حال تثبیت شدن هستند. دیگر اینکه آسیا عمده‌ترین انحطاط دمکراتیک را از جمع هفت منطقه تجربه کرده است. نکته دیگر اینکه اسپانیا موقعیت خود را به عنوان یک دمکراسی کامل حفظ اما نمره‌اش شدیدا سقوط کرده بعضا بخاطر عملکرد دولت ملی در قبال بحران کاتالونیا و یک نکته هم اینکه کشورهای نوردیک، چهار جایگاه بالای رده بندی را بنام خود ساخته اند؛ نروژ، ایسلند و سوئد به ترتیب از اول تا سوم و دانمارک پس از نیوزیلند در جایگاه پنجم در حالی که کره شمالی در قعر جدول قرار گرفته است.

اکونومیست وضعیت را از نظر آزادی و دمکراسی در قالب چهار گروه تقسیم کرده است؛ دمکراسی‌های کامل که ۱۹ کشور از آن بهرمند گزارش شده، دمکراسی‌های ناقص که ۵۷ کشور برخوردار از آن ارزیابی شده، نظام‌های ترکیبی که حاکم بر ۳۹ کشور شناسایی شده و نظام‌های استبدادی که گزارش شده بر ۵۲ کشور استیلا دارند.

در بخش دمکراسی‌های ناقص برای نمونه ایالات متحده در رتبۀ ۲۱ اسرائیل در رتبۀ ۳۰ و هند که از آن به عنوان بزرگترین یا پرجمعیت‌ترین دمکراسی روی زمین یاد میشود در رده ۴۲ قرار گرفته اند در حالی که در قسمت نظام‌های ترکیبی، گرجستان در رتبۀ ۷۹ اوکراین ۸۳ قرقیزستان ۹۵ و پاکستان ارمنستان و عراق به ترتیب در رتبه‌های ۱۱۰ تا ۱۱۲ محاسبه شده اند.

در قسمت نظام‌های استبدادی برای مثال همچنین روسیه در رتبۀ ۱۳۵ افغانستان ۱۴۹ ازبکستان ۱۵۸ و تاجیکستان در رتبۀ ۱۵۹ محاسبه شده اند.

روند انتخاباتی و کثرت گرایی، عمل کرد دولت، مشارکت سیاسی، فرهنگ سیاسی و آزادیهای مدنی پنج مؤلفۀ اصلی اکونومیست در ارزیابی وضعیت آزادی و دمکراسی بشمار میروند.

XS
SM
MD
LG